Blogberichten
Help, mijn cursist weet meer dan ik!
Laatst gaf ik Jola, beginnend NT2-docent, advies voor haar nieuwe taaltrainingen. Bij een technisch bedrijf zou ze drie groepen Duitsers les gaan geven. Eerst bespraken we de doelgroep, het niveau van de cursisten en het doel van de cursussen. Waar…
Lees verder »Ben jij een goede docent? Van kopersulfaat naar een kwaliteitentopvijf
Deze zomer gingen we na afloop van vijf weken intensief Nederlands leren met de hele groep iets drinken – inderdaad, met het geld uit de spaarpot;-) (Zie mijn vorige blog over straffen of belonen.) Op het terras hoorde ik een…
Lees verder »Straffen of belonen?
Het is zomer, en voor mij betekent dat: ‘de Duitsers’ zijn er weer! Al een jaar of acht geef ik ’s zomers les in Nijmegen, waar Duitse studenten in spe in vijf weken worden klaargestoomd voor het Staatsexamen NT2, programma…
Lees verder »Taaladvies
“Mevrouw, geeft u ook taaladvies?” Goede vraag. Welja, waarom eigenlijk niet? Het is altijd fijn om anderen te helpen, dus als ik advies kan geven, doe ik dat graag. Maar niet altijd … Ergens in het najaar, op mijn vrije…
Lees verder »Stoppen of doorgaan?
Een paar jaar geleden gaf ik les aan een groepje Irakese vluchtelingen die Nederlands leerden om hier te kunnen studeren. Ze deden erg hun best en gingen goed vooruit. Met de taal ging het weliswaar steeds beter, maar vanwege hun…
Lees verder »Zeehondjes redden? Dat hangt ervan af …
Toen ik een jaar of vijftien was, las ik op een poster de oproep ‘Redt de zeehond!’. De boodschap ontging me in eerste instantie, zozeer was ik getroffen door de spelling van Redt. Met dt inderdaad, en dat in de…
Lees verder »Ik heb pluk gebloemd
Bij een bedrijf waar veel buitenlanders werken, gaf ik een taaltraining Nederlands aan een groepje expats. In een van de lessen besteedde ik aandacht aan de voltooide tijd. Het waren slimme mensen, dus SOFT KETCHUP (ofwel ’t kofschip) zat er…
Lees verder »Ga er maar aan staan!
Voor veel buitenlanders is het Nederlands geen gemakkelijke taal. De woordvolgorde is vaak anders dan ze gewend zijn in hun moedertaal, ze moeten letten op allerlei vervoegingen en alle uitzonderingen uit hun hoofd leren. En dan is daar nog het…
Lees verder »Een interessant en leuke blog: dat kan niet!
Ik lees een interessant boek over een leuke stad. Een goede zin, toch? Geen haar op ons hoofd die overweegt te zeggen Ik lees een interessante boek; laat staan dat we twijfelen over een leuke stad. Een leuk stad klinkt…
Lees verder »Taaltrainingen: met of zonder btw?
Ben je taaltrainer en twijfel je of je je trainingen met of zonder btw moet aanbieden? Je bent de enige niet! Daarom zet ik in deze blog de regels nog eens op een rijtje, waarbij ik vooral inga op twee…
Lees verder »Over poep en water
Een keer vroeg cursist P. me – uit het niets – wat eigenlijk het verschil is tussen poep en schijt. Zomaar op de man af! Heerlijk toch als cursisten geen blad voor de mond nemen en alles durven vragen. Ze…
Lees verder »Verhullend
Cursist H. droeg een hoofddoek. Ze droeg hem niet uit overtuiging, maar uit angst voor afstoting uit haar familie, had ze me eens verteld. In vertrouwen deelde ze me een keer mee dat ze hem weleens stiekem, als een pubermeisje,…
Lees verder »