Blogberichten
Waarom je je les moet voorbereiden
Een lesplan? Ja, dáágElf uur.Je wil naar bed.Maar je moet je les voor morgen nog voorbereiden.Ach, denk je, ik kijk bij mijn kom Quaker Cruesli wel even in mijn boek, moet lukken.Wat? Heb je dan geen lesplan?Een lesplan maak je…
Lees verder »Kwark met gras
‘That one contains less grass.’ Ik wijs naar de magere kwark.We staan in de Albert Heijn, voor het schap met zuivel. Een jongen van begin twintig vroeg me in het Engels wat het verschil is tussen twee soorten kwark.En nu…
Lees verder »Hé Gans, hoe was je weekend?
‘En, heb je de koffie?’ vraag ik.Mijn zoon gooit een zak Perla koffiepads op de keukentafel. ‘Pads?’ ‘Ja, de koffie die jij op je telefoon had laten zien, kon ik niet vinden. En deze was in de aanbieding.’‘Hebben wij zo’n…
Lees verder »Ruzie in de klas? Zo hou je de sfeer goed
Ik kijk naar beneden. ‘Wat als dat wagentje van de rails schiet?’‘Ja, dat kan, hè. Dat is laatst nog gebeurd, met een achtbaan in Stockholm. Eén dode en negen -’‘Isa, in godsnaam, hou op!’Je wilt je wél veilig voelen.Net als…
Lees verder »Rijk van taal: geef (jezelf) een taalgedicht cadeau!
Rijk van taal, rijk van geest. Dat is de titel van het taalgedicht dat ik schreef. Speciaal voor cursisten NT2, voor docenten, voor iedereen die de Nederlandse taal een warm hart toedraagt heb ik er een mooi boekje van gemaakt…
Lees verder »Heldere taal dankzij een gestructureerd verhaal
Het volgende artikel verscheen in juni 2023 in Levende Talen Magazine, in de rubriek Lesidee. Waar ‘leerling’ staat, kun je natuurlijk ook ‘cursist’ lezen.DOELSTELLING: Structuurwoorden leren gebruiken in een tekst of presentatieTAAL: Nederlands als tweede taal (NT2) en moderne vreemde…
Lees verder »Spreken met beeld – recensie in tijdschrift Les
Wat een mooie recensie van mijn boek Spreken met beeld! Fijn dat ik de boekbespreking uit tijdschrift Les hier mag delen. Veel plezier met het boek! NT2-docent Lianne Gorissen is altijd al op zoek geweest naar foto’s, afbeeldingen of strips…
Lees verder »Stoten, trappen, stoten
Het is dinsdagavond, in de sporthal. Zijn stem schalt door de kleine ruimte. O nee hè, denk ik, niet déze oefening … Maar veel tijd om na te denken is er niet. Gewoon doen wat hij zegt: stoten, trappen, stoten.Oefenen,…
Lees verder »‘Telefoon aan de kant!’
Moeten cursisten hun telefoon wegdoen in de klas, of niet? De discussie die daar momenteel over gevoerd wordt, gaat vooral over het gebruik van telefoons op middelbare scholen. Maar ook als je aan volwassenen lesgeeft, denk je hier wellicht over…
Lees verder »Ik ben verliefd
Een taal leren gaat niet vanzelf, dat zal iedereen – zowel docenten als cursisten – beamen. Het vergt tijd, inspanning, doorzettingsvermogen, lef … Als docent heb ik het geluk dat cursisten meestal uit zichzelf bij mij aankloppen omdat ze hun…
Lees verder »Als een koning
‘O, wat heb ik dit gemist! Echt, natuurlijk de gezelligheid, maar vooral ook het leren. Ik geniet er zo van!’Dat was nog eens fijn de klas in komen, zo na de meivakantie.Natuurlijk is het leuk om te horen dat de…
Lees verder »