Een lesplan? Ja, dáág
Elf uur.
Je wil naar bed.
Maar je moet je les voor morgen nog voorbereiden.
Ach, denk je, ik kijk bij mijn kom Quaker Cruesli wel even in mijn boek, moet lukken.
Wat? Heb je dan geen lesplan?
Een lesplan maak je meteen na elke les. Zo weet je precies waar je gebleven bent, dat je de indirecte rede nog moet herhalen en dat je Mohammed naar zijn zieke zoontje moet vragen. En de dag voor de volgende les kijk je het na, en vul je het zo nodig aan.
‘Pfff. Met al mijn ervaring heb ik dat niet nodig, hoor’
O nee? Als jij op donderdag lesgeeft aan groep B2, weet je dan een week later nog welke werkvormen je hebt gebruikt? Ik niet. Hebben we die quiz nou al gedaan? En heeft Katya eigenlijk al een monoloog gehouden voor de groep?
Daarom noteer ik dat in de trein, op de terugweg.
‘Ben jij misschien een ietsiepietsie een controlfreak?’
Ben jij gek. Een lesplan biedt houvast. Vergelijk het met een huishoudboekje: juist als je elke week netjes bijhoudt hoeveel je uitgeeft aan kleding, sport en terrasjes kan je ermee schuiven. Want je hebt je uitgaven onder controle.
Dus als je cursisten toch nog moeite hebben met inversie, spring je daarop in. Of wil je meer oefenen met mening geven, dan kan dat. En die uitspraak van de ui dan, die op het programma stond? Je noteert gewoon dat je die de volgende keer moet inhalen.
Kijk je ’s avonds met afgrijzen naar je eigen lesplan? Stop er een spannend raadspelletje in. Of een leuke opdracht met foto’s. Je moet zelf handenwrijvend het lokaal binnenlopen.
Én het is goed voor de band met je cursisten
‘Heb je lekker gefietst in Limburg?’ vraag ik aan Petra.
‘Dat je dat nog weet!’ antwoordt ze verbaasd.
Uhuh.
Lang leve mijn lesplan. Zulke dingen noteer ik voor het kletspraatje aan het begin van de les.
Dus waarom zou je een lesplan maken?
- Het geeft overzicht
- Je vergeet niks
- Je krijgt zelf zin om de les te geven
Zo, dan ga ik nu mijn lesplan voor morgen aanvullen.
Wil je meer weten over lesplannen in maatwerktrainingen? Doe dan mee met de workshop Een taaltraining op maat: leer hoe dat gaat. Of met de andere workshops van Taalzeker voor leuke werkvormen, activerende grammaticaopdrachten, feedback en digitale tools.
Vera zegt
Van dit soort advies word ik blij want het bevestigt wat ik doe😊 Ik associeer “lesplan” met een soort technische fiche van elke les waar je doelstellingen noteert, werkvormen en inhoud… Die heb ik dan weer niet voor elke les….
Emily zegt
Goed om te horen, Vera! Dat zijn inderdaad de fijnste adviezen;-) In mijn lesplan staat vooral wat ik wil doen, wanneer, hoelang het duurt en hoe (dus welke werkvorm, individueel of in groepjes, etc.). De doelstellingen heb ik eigenlijk al eerder bepaald, in het programma voor de hele cursus.
Claudia zegt
Ook ik associeerde de titel direct met het strak omlijnde plan zoals je dat op de opleiding leerde op te stellen. Een lesplanning maak ik zeker, maar sinds een aantal jaren besteed ik meer tijd aan de afwerking/ verwerking van de gegeven les. Ik maak notities van de les, vragen of opmerkingen van cursisten en mogelijke werkvormen. Bij het voorbereiden van de volgende les heb ik alle informatie paraat en kan ik inderdaad inspelen op eerdere individuele interacties met cursisten.
Emily zegt
Ah ja, dan snap ik de verwarring. Zelf maak ik onderscheid tussen een programma – voor de hele cursus – en een lesplan; per les dus. Heel handig inderdaad als je meteen na de les notities maakt! Elke keer als ik mijn les ga voorbereiden, ben ik altijd blij verrast dat ik die al min of meer heb voorbereid;-)
Mieke Zuidijk-Schoonhoven zegt
” Stop er een spannend raadspelletje in. Of een leuke opdracht met foto’s. ”
Een lesplan maken doe ik altijd. Heeft iemand een top voor een spannend raadspelletje of een leuke opdracht met foto’s?
Emily zegt
Super! Voor leuke werkvormen: struin eens rond in mijn blogs, of doe mee met de workshop Leuke werkvormen in februari;-)
Mirjam Horsten zegt
Tip voor een opdracht met foto’s: in de les van gisteren ging het over het meervoud -> wanneer gebruik je een vaste -s- en wanneer een -‘s-. Ik liet daarna de cursisten 2 foto’s maken, 1 van elke meervoudsregel. Ze mochten in het lokaal iets fotograferen, of op de gang, in de keuken, in de hele school. En de foto’s moesten ze naar de groepswhatsapp sturen met daarbij het juiste woord in het meervoud. Op een groot scherm hebben we daarna alle foto’s en woorden besproken. Deze activiteit duurt niet lang, is heel laagdrempelig en lekker actief.
Emily zegt
Wat leuk, Mirjam! Bedankt voor het delen. Jij laat die foto’s toch ook vaak delen op een Padlet? Dat vond ik ook zo’n goed idee. Als je een WhatsAppgroep hebt, kan dat natuurlijk ook prima.
Annemarie den Otter zegt
Heel herkenbaar. Ik heb altijd een post-it op mijn bureau om nog tijdens de les kleine aantekeningen voor de volgende les te maken.
Jammer alleen dat niet iedereen een voorbereiding weet te waarderen. Ik had laatst nog een opdrachtgever aan de lijn die aangaf geen voorbereidingstijd te willen betalen, ‘omdat een ervaren docent dat niet nodig heeft’.
Emily zegt
Oei! Die opdrachtgever heeft het blijkbaar niet helemaal begrepen … Misschien kun je deze blog doorsturen?;-) Je zegt toch ook niet tegen een architect: ik betaal niet voor de tekening, maar alleen voor het huis? Ik reken altijd voorbereidings- en nakijktijd. Ook het geven van goede feedback op huiswerk (mondelinge of schriftelijke opdrachten) kost immers tijd.