Deze zomer gingen we na afloop van vijf weken intensief Nederlands leren met de hele groep iets drinken – inderdaad, met het geld uit de spaarpot;-) (Zie mijn vorige blog over straffen of belonen.) Op het terras hoorde ik een opmerkelijk verhaal.
Kopersulfaat
Met een paar cursisten sprak ik over mijn liefde voor de Franse taal, die zij niet allemaal deelden. Dat kwam, zo bleek, vooral doordat de docent op school zo verschrikkelijk was. Cursist M. vond haar leraar zelfs zó vreselijk dat ze overging tot het slikken van kopersulfaat. Ik vroeg me af of dat een gebruikelijke oplossing was onder Duitse leerlingen, maar ik geloof dat het meer een laatste redmiddel was. Je schijnt er namelijk vrijwel direct van te moeten overgeven, en dat betekende dat ze naar huis mocht en de les dus niet hoefde bij te wonen. Zo zie je maar weer hoe belangrijk het is dat het enigszins klikt met een docent!
Vijf kwaliteiten
Dit bracht mij op de vraag: wat is nu eigenlijk een goede docent? Ik vond een interessant lijstje op de website van het Digitaal Universiteitsblad DUB. Dit is de uiteindelijke ranglijst van de vijf kwaliteiten op basis van de oordelen van de leden van het DUB-panel:
- Inhoudelijk deskundig
De docent weet waar hij/zij het over heeft en is een autoriteit op zijn/haar vakgebied. - Duidelijk en georganiseerd
De docent bereidt zijn/haar college goed voor en studenten weten wat ze kunnen verwachten. - Enthousiast en betrokken
De docent bouwt een band met studenten op. - Grappig en met humor
De docent weet de stof op een onderhoudende wijze over te brengen. - Flexibel en fantasievol
De docent springt in op de situatie en maakt gebruik van verschillende werkvormen.
Voldoe jij als docent aan deze eisen? Ik ben benieuwd! Je kunt het hieronder laten weten.
Barbara zegt
Heb je de vraag ook aan je cursisten gesteld? Wat vinden zij een goede docent? En waarom was die docent waarvoor zelfs kopersulfaat werd geslikt zo een slechte docent?
(en ja natuuuuuurlijk voldoe ik zelf aan alle voorwaarden! 🙂 )
Emily zegt
Bedankt voor je reactie, Barbara! Toen ik eenmaal bekomen was van de schrik, ging het alweer over andere zaken, daar op dat terras… De betreffende cursist heeft me wel laten weten dat ze erg blij was over de manier waarop ik grammatica uitlegde;-) Maar ik weet helaas niet waarom ze haar docent Frans zo slecht vond.