‘Wil je een knuffel?’, vroeg ik maar.
We bespraken een tekst die ze als huiswerk had geschreven. Toen ik haar vroeg naar de spelling van een werkwoord, was mijn cursist in huilen uitgebarsten. Ze baalde. En niet zo’n beetje ook. Ze kon het gewoon niet hebben. Waarom bleef ze dat soort basale fouten maken? Ze was toch niet dom? Sterker nog, ze functioneerde op hoog niveau, dus hoezo zou ze dit soort dingen eigenlijk niet weten? Bovendien hadden we het er vorige les nog uitgebreid over gehad en ermee geoefend. Waarom ging het dan toch steeds fout?
Ik reageerde natuurlijk superbegripvol.
Ze was echt niet dom, benadrukte ze nog maar eens. Ze had een drukke week achter de rug, met een conferentie en presentaties. En ze was ook moeder, met een gezin en een huishouden en …
‘Ik snap het helemaal hoor’, zei ik nog maar eens ter geruststelling.
Een knuffel hoefde ze niet, een zakdoek ook niet, maar ze ging zich wel even opfrissen. Even later schoof ze weer met droge ogen aan tafel en opperde met een glimlach en haar geweldige gevoel voor humor: ‘You should raise your fees!’ Ik was immers niet alleen docent, maar ook coach en therapeut.
En inderdaad, daar had ze eigenlijk wel gelijk in. Ik heb vaker huilende cursisten in de les. Cursisten die denken dat ze het niet kunnen – maar stiekem heel goed zijn of in ieder geval heel goed op weg.
Ga er maar aan staan.
Het leren van een andere taal gaat niet alleen om het leren van die andere taal. Het gaat om vertrouwen.
Heb jij weleens iets volkomen nieuws gedaan, iets wat je uit je comfortzone haalt? Iets waardoor je zelfvertrouwen op de proef wordt gesteld? Kan ik dit wel? Dit lijkt toch nergens op? Dadelijk val ik door de mand. In het echt ben ik veel grappiger, veel slimmer … en nu dit. Dit gaat hem niet worden.
Maar met de juiste motivatie en wat doorzettingsvermogen gaat het zeker lukken! En vertrouwen dus. Vertrouwen in jezelf, vertrouwen vanuit je omgeving. Vertrouwen dat wij geven als docent. Daarom is goede feedback ook zo belangrijk. (Wil je daar meer over leren? Dat kan in deze workshop.)
‘Bedankt voor je geduld toen ik niet geduldig genoeg was met mezelf’, appte ze me later.
En mijn tarief? Dat heb ik toen natuurlijk meteen verhoogd. (Hoe bepaal je eigenlijk je tarief? Meld je aan voor de workshop Een taaltraining op maat: leer hoe dat gaat en leer meer over de zakelijke kant van het lesgeven.)
Eh … een knuffel?
Deze les vond plaats in het precoronatijdperk.😉
Geef een reactie