10 tips voor een toples

Flash cards voor variatie in werkvormen‘Zo, dat was een goede les!’ Wat is het heerlijk als je dat na afloop van je les kunt denken. En natuurlijk wil je dat je cursisten óók tevreden zijn.

In dit artikel geef ik je tien tips om dat te bereiken. Je kunt ze gebruiken voor groepslessen, maar ook voor individuele cursussen. Veel plezier ermee!

  1. Maak een lesplan. Een goede voorbereiding is het halve werk. Je hoeft je niet precies aan je lesplan te houden – sterker nog: je moet er flexibel mee om kunnen gaan – maar het is voor jezelf én voor de cursisten prettig om te weten waar jullie in een les aan gaan werken. Extra tip
  2. Stel samen doelen op. Wat willen je cursisten bereiken? Als je dat weet, kun je ervoor zorgen dat de cursus aan hun verwachtingen voldoet. Bovendien zijn cursisten nóg gemotiveerder wanneer ze weten waar ze naartoe (willen) werken.
  3. Stem je les(materiaal) af op de cursisten. Wat willen ze bereiken en hoe leren ze? Stel je cursisten centraal in de les en lever maatwerk.
  4. Zorg voor afwisseling in je les. Varieer bijvoorbeeld in werkvormen en zorg ook voor variatie in je lesmateriaal. Maak niet alleen gebruik van tekst, maar ook van afbeeldingen, video’s en liedjes.
  5. Geef op een goede manier feedback. Geef aan wat beter kan, maar ook wat goed gaat!
  6. Herhaal de lesstof. Doe dat meerdere malen en op verschillende manieren. Dat geldt niet alleen voor nieuwe woorden, maar zeker ook voor vormen en structuren.
  7. ‘Oefenen, oefenen, oefenen’. Je kunt niet vaak genoeg benadrukken hoe belangrijk het is dat je cursisten het Nederlands actief gebruiken. Zet voldoende activerende werkvormen in om dat te stimuleren. En neem mijn mantra gerust van me over;-)
  8. Creëer een prettige sfeer in de les. Je cursisten moeten zich veilig voelen en niet bang zijn om fouten te maken. Het is heel belangrijk dat ze durven te spreken. (Zie de vorige tip!)
  9. Wees je bewust van de teacher talking time. Ben je meer aan het woord dan je cursisten? Geef ze dan wat meer ruimte om zelf aan de slag te gaan.
  10. Evalueer en reflecteer. Vraag niet alleen aan het eind van de cursus wat de cursisten ervan vonden, maar doe dat ook na de eerste les en zeker ook halverwege nog een keer. Sta elke les samen stil bij wat jullie die les hebben gedaan. Als je cursisten daar zelf over na moeten denken, zien ze pas goed wat er allemaal aan bod is gekomen en hoeveel ze hebben geleerd.

Extra tip bij tip 1: maak na de les meteen een lesplan voor de volgende keer. Dan heb je nog goed in je hoofd zitten wat jullie hebben gedaan en weet je wat je de volgende keer wilt herhalen en oefenen. Zo vergeet je niets! Het hoeft natuurlijk nog niet helemaal af te zijn, maar dan heb je alvast een mooie basis voor als je de les echt gaat voorbereiden.

Zelf geef ik NT2-lessen en trainingen schrijfvaardigheid, maar ook andere (taal)docenten kunnen hun voordeel doen met deze tips. Ik hoor graag je reactie als je er iets aan hebt gehad!

    03 maart 2014 door Emily
    Categorie: Blog, NT2, Tips | Tags: , , , , , , , , | Laat een bericht achter

    Schrijf een bericht

    Verplichte velden zijn gemarkeerd *