Het is weer bijna zover: 1 maart is het Nationale Complimentendag. Nu vind ik dat het elke dag complimentendag zou moeten zijn, maar het is in ieder geval een prima aanleiding om elkaar eens een opsteker te geven. Niet alleen goed voor de moraal, maar ook voor de taal!
Voor anderstaligen is het namelijk lastig om de bijvoeglijke naamwoorden correct te gebruiken. Zeg je Wat een leuk T-shirt heb je aan of is het misschien Wat een leuke T-shirt heb je aan? Moedertaalsprekers van het Nederlands doen dat – meestal – op gevoel goed, maar cursisten in de NT2-les moet je dat echt goed uitleggen. En ze moeten het blijven oefenen natuurlijk, op verschillende manieren.
Stappenplan
- Laat de cursisten eerst de regel ontdekken. Wanneer krijgt het bijvoeglijk naamwoord (of adjectief, hoe je het noemt is afhankelijk van je doelgroep) een -e en wanneer niet? Gebruik daarvoor het schema dat ik deelde in een eerdere blog.
- Laat de cursisten vervolgens een invuloefening maken om te kijken of ze de regel hebben begrepen. Ze kunnen eventueel ook zelf al wat combinaties maken, door bijvoorbeeld andere cursisten of voorwerpen te beschrijven: Hij draagt een blauwe broek. Dit is een wit bekertje.
- Aan het begin van de volgende les kom ik hier vaak op terug door de cursisten elkaar, klassikaal, een compliment te laten geven. Je hebt een prachtige jas! Wat een bijzondere bril! Maar nog leuker is het complimentenspel, zo ontdekte ik laatst. Het staat in de docentenhandleiding van ons boek Nederlands naar perfectie, maar ik had het zelf nog niet uitgeprobeerd – de hoogste tijd dus.
Complimentenspel
Als je eens een workshop bij me hebt gevolgd, dan weet je het wel: ik houd niet zo van stilzitten. Althans, niet de hele les. En ik houd wel heel erg van spelletjes!
Het complimentenspel is heel eenvoudig. Laat de cursisten bij elkaar een vel papier op de rug plakken (gebruik bijvoorbeeld stevig wit papier en tape). Schrijf de opdracht en een paar voorbeelden op het bord:
• Schrijf een compliment voor iemand. Gebruik hierbij een bijvoeglijk naamwoord.
• Zorg ervoor dat iedereen aan het eind een lijst complimenten op zijn rug heeft.
Bijvoorbeeld:
Je hebt een mooie trui / een mooi T-shirt aan.
Je bent een aardige jongen / een aardig meisje.
Zet vervolgens een toepasselijk muziekje op en het feest kan beginnen! Mijn tip: No Spang van Kenny B.
Ook als de cursisten elkaar nog niet zo goed kennen, kunnen ze wel iets bedenken. Zo schreef iemand: Je hebt een mooie rug😉 Als iedereen een aantal complimenten op zijn rug heeft staan, gaan de cursisten weer zitten en laat je ze een of meer complimenten in de ik-vorm voorlezen: Ik heb een leuk kapsel. Ik ben een gezellige cursist.
Op verzoek van de deelnemers aan de workshop over leuke werkvormen deed ik zelf ook even mee, en ik mocht de volgende complimenten in ontvangst nemen:
Josephine van Bennekom zegt
Dag Emily,
Ik heb gisteravond in mijn groep expats A1 tot A2 het complimentenspel gespeeld. Ze wisten niet van ophouden! Enig! Er kwamen mooie zinnen uit ( en ik kreeg ook zelf leuke complimenten). De muziek van Kenny B maakte het extra vrolijk. Dank je wel.
Emily zegt
Leuk om te horen, Josephine, bedankt voor je reactie!