• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Taalzeker

Taalzeker

Taaltrainingen Nederlands, Franse vertalingen en educatief materiaal

Nederlands naar perfectie

Bekijk het interview over de cursus en meld je aan. Op naar perfectie! »

  • Taalzeker
  • Taaltrainingen
  • Workshops
    • Voor NT2-docenten
    • Schrijfvaardigheid
  • Educatief materiaal
  • Over Taalzeker
    • Opdrachtgevers
    • Reacties van klanten
  • Blog
  • Contact

Een katapult in de NT2-les

26 mei 2014 door Emily Reageer

Feedback katapult NT2Het is altijd interessant om ervaringen en ideeën met andere docenten uit te wisselen, maar afgelopen weekend deelde een Vlaamse collega een wel heel nieuw beeld met ons, NT2-docenten. Iets met een katapult inderdaad. Maar ook iets met een hartje.

 

Tekeningetjes

Op de conferentie van de BVNT2 (Beroepsvereniging van docenten Nederlands als Tweede Taal) gaf ik een workshop over feedback geven. De deelnemers schreven hun favoriete manier om feedback te geven op een post-it en plakten deze op de muur. Dat leverde een mooie verzameling op. De geeltjes met een tekeningetje sprongen er meteen uit, zoals een opgestoken duim en de katapult.

Schieten

De duim sprak voor zich, maar wat betekende die katapult? “Wordt er in Vlaanderen soms geschoten in de NT2-les?”, vroegen wij ons allemaal af. Nou, af en toe wel ja: “Ze moeten het wel voelen hè”, zei de betreffende docent met een knipoog. Door haar vriendelijke Vlaamse accent leek het nog leuk ook om beschoten te worden. Ze legde uit dat ze de metafoor van de katapult gebruikt om aan te geven dat het werkwoord in een bijzin naar het eind van de zin verplaatst moet worden. Dus niet: ‘Ik eet een broodje omdat ik heb honger’, maar ‘Ik eet een broodje omdat ik honger heb‘. De meeste docenten maken armgebaren om te laten zien dat het werkwoord naar achteren moet, een enkeling rent naar de andere kant van het lokaal om dat duidelijk te maken, maar je kunt dus ook een katapult inzetten – een echte, of een papiertje met een afbeelding ervan.

Ik kan me voorstellen dat cursisten dit beeld niet snel zullen vergeten, dus ik ga het zeker eens uitproberen in mijn lessen! Al denk ik dat het beter is dat ik niet echt ga schieten …

Liefdesrelatie

En dan het hartje. Was dat dan om aan te tonen dat de cursist het goed deed? Nee, integendeel: met het hartje gaf de docent juist aan dat het onderwerp en de persoonsvorm bij elkaar horen, als in een liefdesrelatie. Bij een zin als ‘Ik altijd drink thee met melk’ wappert zij dus met een hartje, want ‘ik’ en ‘drink’ zijn innig met elkaar verbonden. Na afloop van de workshop heb ik al van verschillende docenten gehoord dat ze dit idee in praktijk gaan brengen.

Gebaren

Wat opviel was dat er op veel memoblaadjes iets stond over feedback geven met gebaren, zoals knikken en andere non-verbale signalen geven. Dat is een goed teken, want gebaren schijnen heel effectief te zijn. Mooi dus dat we nu de katapult en het hartje aan ons repertoire kunnen toevoegen, met dank aan Annemie Decavele – en haar collega’s, zie de noot over kruisbestuiving onder dit artikel.

_________________________________

Wil je meer weten over feedback geven? Bijvoorbeeld over het sandwichmodel en het verbetervel? Volg dan de workshop Feedback geven: goed gedaan:-) Momenteel geef ik de workshops voor NT2-docenten alleen in company. Stuur me een berichtje als je geïnteresseerd bent. Ik zou het leuk vinden als ik iets voor je instituut of organisatie kan betekenen!

Noot over kruisbestuiving: Annemie Decavele heeft het hartje geleerd van Ann De Schryver die een docente van haar was bij de opleiding ‘Didactiek voor Anderstaligen’ aan de universiteit van Antwerpen. De katapult is een idee dat het licht zag door een collega aan het Instituut voor Levende Talen aan de KU Leuven, Evelyn Versyck. Zo leuk kan kruisbestuiving dus zijn!

Categorie: Blog, NT2, Taaltips Tags: docenten, feedback, katapult, NT2, taaltraining, tip

Meld je aan voor de nieuwsbrief van Taalzeker

Lees Interacties

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primaire Sidebar

Categorieën

  • Anekdotes
  • Blog
  • Creatief met taal
  • Geen categorie
  • NT2
  • Taaltips
  • Tips
  • Werkvormen

Tags

77 puntjes advies anekdote blog btw buitenlanders cadeau CRKBO cursist cursisten cursus de docent docenten er exit ticket feedback Frans grammatica het ict jubileum les lidwoord Nederlands NT2 ondernemer onderwijs online Padlet schrijftip SOFT KETCHUP spelling spreken taal taaltip taaltraining Taalzeker tips tool uitspraak vocabulaire werkvorm woordenschat zzp

Footer

Nieuwsbrief Taalzeker

Meld je aan

Een nieuwsbrief met informatie en inspiratie voor NT2-docenten en andere taaltrainers. Mis nooit een nieuwe blog en blijf op de hoogte van workshops voor docenten.
  • Taalzeker
  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • English summary
  • Contact

Taalzeker
Taal en training

Emily Palmer
Verlengde Hoogravenseweg 91
3525 BB UTRECHT
T: 06 41 085 365
E: emily@taalzeker.nl

  • LinkedIn
  • Twitter

© 2021 Taalzeker · Website: Alva Design · Terug naar boven