Nemen je cursisten ook zo moeilijk afstand van hun smartphone in de les? Misschien zoeken ze een woord op … of zitten ze soms te Facebooken? Weet je wat, je laat ze gewoon hun telefoon gebruiken in de les!
De kans is groot dat je al eens gehoord hebt van webtools als Socrative, Kahoot, Mentimeter of GoSoapBox. Misschien maak je er al gebruik van? Of ben je nog altijd een beetje huiverig voor dit soort digitale tools? In deze blog wil ik je laten zien hoe leuk en nuttig ze kunnen zijn – in de hoop dat je na het lezen de drempel over durft. 🙂
GoSoapBox
Nadat ik een paar tools had bekeken, heb ik gekozen voor GoSoapBox: eenvoudig en gebruikersvriendelijk. Bovendien heb je bij de andere tools, zoals Kahoot, niet altijd de optie om open vragen te stellen. Daar zit dan wel weer een spannend muziekje bij – het is dus maar wat je wilt.
Allereerst: wat kun je ermee? Ik heb de tool voor verschillende doeleinden gebruikt, zoals een werkwoordenquiz op C1-niveau, een poll met frequentiewoorden (bijvoorbeeld: ‘Spreek je weleens Nederlands?’) voor cursisten op weg naar niveau A2, en een evaluatie na afloop van een workshop voor NT2-docenten. Natuurlijk heb ik voor jullie ook een ‘event’ aangemaakt, zodat je even een kijkje kunt nemen. De inloggegevens vind je aan het eind van dit artikel.
Je kunt kiezen uit drie soorten ‘events’: een quiz, een poll of een discussie. Bij de eerste twee zijn meerkeuzevragen mogelijk, bij de laatste optie kun je open vragen laten beantwoorden. Een quiz met een kort antwoord kan ook.
De reacties op polls kun je laten zien in een staaf- of cirkeldiagram, zoals deze poll over frequentiewoorden:
De cursisten waren halverwege een cursus voor beginners. Dat 42% koos voor ‘Ja, bijna altijd’ was eigenlijk te mooi om waar te zijn … Hadden ze wel de waarheid gesproken, of zouden ze de woorden van frequentie nog niet goed beheersen?;-)
Bij een quiz kun je zien hoe goed de cursisten hebben gescoord (klik daarvoor op ‘Beta quiz dashboard’):
De data zijn ook te exporteren als Excel-bestand, waarin je precies ziet wie wat heeft geantwoord. Tot slot kun je de antwoorden van een discussie naar jezelf mailen.
Waarom zou je GoSoapBox gebruiken?
Een tool als GoSoapBox biedt verschillende voordelen. Om er een paar te noemen:
1. Cursisten zijn actief betrokken bij de les.
2. Cursisten vinden het leuk.
3. Het zorgt voor afwisseling in de les.
4. Cursisten worden gemotiveerd en uitgedaagd vanwege het competitie-element (gamification): ze willen scoren!
5. Als docent zie je wie wat heeft geantwoord en krijg je inzicht in wat je cursisten kunnen of waar ze nog behoefte aan hebben.
Tot slot nog een paar tips:
- Het ‘event’ waarin je de quiz, poll of discussion maakt, krijgt automatisch een cijferreeks die de cursisten moeten invullen om te kunnen deelnemen. Maak deze Access code persoonlijk via ‘Moderate this event’ en dan ‘Change event details’.
- Zorg ervoor dat je quiz, poll of discussion niet ‘op slot’ staat als je wilt dat cursisten de vragen beantwoorden. Staat er ‘locked’? Klik dan op het slotje om de vragen toegankelijk te maken.
- Voor sommige functies moet de ‘beta functionality’ aan staan. Dat doe je door via ‘Moderate this event’ en ‘Beta functionality’ te klikken op ‘Enable beta functionality’.
- Hier vind je een handige uitleg over het werken met GoSoapBox. Ook kun je via Youtube video’s met instructies bekijken.
- GoSoapBox is gratis tot en met 30 personen. Als je een grotere groep hebt, moet je betalen. Probeer dan eens een andere tool. Gelukkig heb ik voor deze blog, en dus voor jullie, tijdelijk een uitzondering gekregen van het GoSoapBox-team. Dus lees gauw verder en doe allemaal mee!
Doe mee!
Zoals gezegd, heb ik speciaal voor deze blog een ‘event’ aangemaakt. Doe je mee? Dat kan op je laptop, tablet of smartphone.
- Ga naar app.gosoapbox.com.
- Access code = taalzeker –> ‘Join now’.
- Typ je naam in.
- Quizzes: klik op ‘Taalzeker’ en beantwoord de twee meerkeuzevragen.
- Polls: klik op de eerste poll en beantwoord de vraag (‘Submit vote’); dan: ‘Go back to event’. Beantwoord de volgende twee polls.
- Discussions: open vraag; typ je antwoord.
Ik ben benieuwd wat je van deze tool vindt. Deel gerust je ervaringen onder deze blog.
Anja Laseur zegt
Heel fijn, Emily. Ik kom er zelf niet altijd goed uit, heb al eens gestoeid met Kahoot en andere programma’s, maar krijg het niet voor elkaar om iets te creëren waarmee ik interactie met mijn cursisten krijg. Ik ga aan de slag met jouw tips!
Emily zegt
Dat is goed om te horen, Anja. Veel plezier ermee!
Margriet zegt
ontzettend leuk, Emily, deze interactieve blog; ik ben weer een stapje verder..
Vertaalbureau Ecrivus International zegt
Interessant artikel over het gebruik van de smartphone in onze samenleving.