Nieuwe woorden moet je minimaal zeven keer herhalen, dat heb je vast al eerder gehoord. En natuurlijk wil je dat niet steeds op dezelfde manier doen. Sommige docenten besteden daarom uren aan het maken van lesmateriaal. Daar is uiteraard niets mis mee, maar wat nou als je de cursisten zélf het werk laat doen?
Aan het eind van de cursus Nederlands naar perfectie (bij KTV Kennisnet) leek het me goed om de cursisten nog eens wat vocabulaire te laten herhalen. De opdracht was als volgt:
- Noteer vijf woorden (van de hele cursus) die je graag wilt leren gebruiken.
En toen ze dat hadden gedaan:
- Bespreek deze woorden met een medecursist.
Samen hadden ze dus tien woorden opgeschreven die ze niet alleen interessant, maar meestal ook lastig vonden. Door ze in tweetallen te bespreken, hadden ze de betekenis en het gebruik ervan weer paraat. Vervolgens kwam – geheel onverwacht – de uitdaging:
- Maak samen een tekst met jullie tien woorden … maar: vul de woorden niet in, maar maak een gatentekst.
Ik laat cursisten wel vaker een gatentekst maken met woorden die op zich niets met elkaar te maken hebben (zie ook mijn blog over hersengymnastiek), dus ik had er alle vertrouwen in dat het wel zou lukken. Zelfs met woorden als ‘behappen’, ‘ontlopen’ en ‘omvangrijk’. Ze gingen vol goede moed aan de slag en ik was oprecht onder de indruk van alle mooie verhalen die uit hun pennen vloeiden. Ik was echt trots toen ik ze zo ijverig en enthousiast samen aan het werk zag. Ze stonden er zelf ook versteld van dat ze zoiets konden produceren – goed voor hun zelfvertrouwen dus!
Daarna kwam de slotopdracht:
- Geef je gatentekst aan een ander duo en laat de oefening maken.
Dat was een hele puzzel. Maar ze kwamen er wel uit. Ben je benieuwd wat voor teksten de cursisten hadden geschreven? Met toestemming publiceer ik hier de tekst van Suzan en Santina:
Deze werkvorm kun je natuurlijk ook goed met makkelijkere woorden doen. Ik hoor graag wat je van de oefening vindt. Deel gerust je ervaring of vragen onder deze blog.
Ken je het boekje Woordenstroom al? Dat is onlangs verschenen bij uitgeverij Coutinho. Er staan veertig werkvormen in om vocabulaire te herhalen. De opdracht die ik hierboven heb beschreven, staat er overigens niet in;-)
Wil je nooit een blog missen? Meld je dan hieronder aan voor mijn nieuwsbrief.
saskia porcelijn zegt
Hallo Emily,
Dank voor het delen van deze inspirerende werkvorm die ik zeker ga uitproberen. Graag zou ik willen weten wat het niveau is van de cursisten die deze opdracht hebben gemaakt. Alvast bedankt voor je antwoord.
Vriendelijke groet,
Saskia Porcelijn
Emily zegt
Dag Saskia,
Leuk om te horen dat je de werkvorm gaat uitproberen! De cursisten volgden de cursus Nederlands naar perfectie, met het gelijknamige boek, dat opleidt van niveau B2 naar C1. De opdracht deed ik aan het eind van de cursus, dus ze zaten tegen niveau C1 aan.
Ik heb de opdracht vaker gedaan, ook met lagere niveaus. De woorden die de cursisten kiezen zijn woorden die ze gehad hebben, dus passend bij hun niveau.
Succes en groeten,
Emily
Annet Huizing zegt
Wat bijzonder, Emily! Zou misschien ook wel wat zijn voor schrijfworkshops voor kinderen.
Groet, Annet
Emily zegt
Dankjewel Annet! Voor kinderen lijkt de werkvorm me ook geschikt inderdaad, of in ieder geval een deel van deze opdracht (een verhaal laten bedenken met gegeven of gekozen woorden). Laat je het me weten als je de opdracht hebt gebruikt? Dat zou ik leuk vinden.
Groeten, Emily
Karen Cosman zegt
Hoi Emily, vanmiddag heb ik deze werkvorm in mijn StaatsexamenII-groep gedaan. Wat een ontzettend goede werkvorm is dit, zeg! De cursisten zijn er de volle 1,5 uur mee bezig geweest, hebben enorm hard en geconcentreerd gewerkt en er zijn prachtige verhalen uit gekomen. Aan het einde van de les gaven de cursisten allemaal aan dat ze hier heel veel van geleerd hadden!
Ik wil je ontzettend bedanken voor deze leuke tip!
Groeten, Karen Cosman
Emily zegt
Dag Karen,
Wat leuk om te horen! En het zijn erg mooie teksten geworden, heb ik gezien;-)
Groeten, Emily
Nel Reitsma zegt
Dag Emily,
Ik heb deze werkvorm in de A1- groep gedaan. Het nam idd veel tijd in beslag, maar ze zijn er geconcentreerd mee bezig geweest. Vanwege het niveau en de tijdsdruk en vastliggend lesprogramma had ik de aanpassing gemaakt dat het geen samenhangend verhaal hoefde te worden.Hierdoor verviel de samenwerking wat bij het maken van de tekst, wat jammer was, omdat éé’n cursist zijn gatentekst nu oningevuld terugkreeg (hij zat in een drietal)wegens tijdgebrek.
Verder een hele waardevolle oefening. Dankjewel!
Emily zegt
Dag Nel,
Wat leuk dat je je ervaring hier deelt. Ze zouden ook in twee- of drietallen samen zinnen met de woorden kunnen maken, en daarna hun zinnen met een ander duo of groepje kunnen uitwisselen. Dan heb je niet het probleem van tijdgebrek in een drietal én ze leren zo samen na te denken over hun zinnen. Hopelijk heb je hier wat aan!
Hartelijke groeten,
Emily
Mariëlle Bieleman zegt
Hoi Emily, ik heb deze werkvorm laatst uitgeprobeerd in mijn B1-B2 groep met de nieuwe woorden uit H1 van Nederlands op Niveau. Evenals in de groep van Karen Cosman zijn ze er ruim een uur zeer geconcentreerd en zelfstandig mee bezig geweest. Het is een ontzettend leerzame opdracht, je merkt dat het nog heel moeilijk voor ze is de nieuwe woorden productief te gebruiken. Ook is de uitwisseling van de teksten tussen de tweetallen en d3 feedback die ze elkaar daarbij geven erg zinvol.
Emily zegt
Hoi Mariëlle, wat leuk om te horen! Veel succes verder en hopelijk tot ziens weer eens.
Hartelijke groet, Emily