Oefenen oefenen oefenen. Dat is mijn mantra. Maar hoe stimuleer je cursisten om te oefenen met spreken buiten de les? In deze blog over de tool Flip (tot juni 2022 heette de tool Flipgrid) lees je hoe ze zelf aan hun spreekvaardigheid kunnen werken.
Waarom Flip?
Voor het tweede jaar op rij vonden de lessen van de module Presenteren van het Voorbereidend Jaar Leiden online plaats. Aan het eind van de module zouden de studenten een presentatie geven, maar hoe kon ik nu controleren of ze goed op weg waren? En hoe kon ik ze gericht feedback geven? Vorig jaar liet ik ze daarvoor audio-opnames maken in Padlet, maar dat was toch niet de tool die ik zocht voor dit doeleinde. Toen maakte ik kennis met Flip, en wist: mijn studenten worden mijn proefkonijn!
In de gratis tool Flip kunnen cursisten een video opnemen. Iedereen die toegang heeft tot de groep kan elkaars video bekijken, wat de onderlinge betrokkenheid vergroot. Ook kunnen ze op elkaar reageren als je dat als docent toelaat. Ik vind het altijd heel leerzaam als ze niet alleen kritisch naar zichzelf luisteren, maar ook naar anderen. Ze mochten elkaar een top geven en eventueel een tip. Bovendien konden ze elkaars video liken – helemaal hip dus.
Waarvoor kun je Flip gebruiken?
Voordat ik je vertel hoe Flip werkt, zal ik eerst wat ideeën geven waarvoor je de tool kunt inzetten. Cursisten kunnen …
- een presentatie geven. In de module Presenteren liet ik de cursisten alleen een deel van de presentatie opnemen, namelijk de binnenkomer en de afsluiter.
- iets vertellen over hun hobby. Wat leuk is, is dat ze ook echt iets kunnen laten zien in hun video.
- een gerecht klaarmaken en erbij vertellen wat ze doen. Een soort kookvlog dus! Ook een mooie opdracht om in tweetallen te laten doen.
- hun huis laten zien en er iets over vertellen, bijvoorbeeld: ‘Dit is de woonkamer. Tegen de muur staat een blauwe bank. Daar lig ik altijd op als ik tv kijk.’
- hun mening geven, bijvoorbeeld over een tekst die ze hebben gelezen.
- zich voorstellen of een elevator pitch opnemen.
- iets vertellen over een voorwerp.
- naar buiten gaan om iets te filmen en erover te vertellen.
- hun uitspraak oefenen. Oefen bijvoorbeeld tongbrekers in de les en laat ze er één uitkiezen om op te nemen als huiswerk.
- een leuke mop vertellen.
Heb je nog meer ideeën? Deel ze gerust onder deze blog!
Je kunt Flip zowel in online lessen als in fysieke lessen gebruiken. Als docent zet je een opdracht klaar en de cursisten kunnen deze uitvoeren op het moment dat het hun uitkomt. Omdat iedereen meedoet en elkaars video kan bekijken en van commentaar kan voorzien, hebben ze toch het idee met de hele groep bezig te zijn.
Hoe maak je een opdracht aan in Flip?
Ben je overtuigd van het nut van Flip? Laten we dan eens kijken hoe je een opdracht kunt klaarzetten voor je cursisten. Neem er de eerste keer wel even de tijd voor. Als je eenmaal weet hoe het moet, is het echt een fluitje van een cent!
Bekijk mijn instructievideo of lees de instructies eronder. Het is het handigst als je meteen meedoet, dan begrijp je beter waar ik het over heb;-) (NB. De video is opgenomen toen de tool nog Flipgrid heette.)
- Als docent maak je eerst een (gratis) account aan in Flip.
- Vervolgens maak je voor je groep of klas een Group aan: + Group. Het mooie is dat je er een besloten groep van kunt maken, waar alleen je cursisten toegang toe hebben. Bij Manage members voeg je ze toe. Zelf gebruik ik de optie Username. Je voert alle namen van je cursisten in en dan worden de usernames automatisch gecreëerd. Later deel je deze met je cursisten, zodat ze kunnen inloggen en de opdracht kunnen uitvoeren. De andere opties zijn Email en Google Classroom.
- Als je in je Group bent, maak je een opdracht aan: + Topic. Je geeft je opdracht een titel en geeft een beschrijving van wat je cursisten moeten doen. De opdracht bestaat altijd uit het opnemen van een video, maar wat moeten ze precies vertellen of laten zien en hoe lang mag de video duren? Dat laatste stel je ook in bij Recording Time. De duur varieert van 15 seconden tot 10 minuten. Mijn cursisten hebben vaak de neiging om te blijven praten tot het eind. Afhankelijk van de opdracht kies ik voor maximaal 1 tot 5 minuten. Wees je ervan bewust dat je de video’s als docent ook allemaal moet bekijken en van commentaar moet voorzien;-) Daarnaast kun je verschillende media toevoegen, zoals afbeeldingen of links. Je kunt ook zelf een video maken waarin je vertelt wat ze moeten doen, of waarin je zelf iets voordoet. Als docent kun je bijvoorbeeld eerst zelf een recept met je cursisten delen of je eigen woonkamer laten zien.
Bij Settings kun je de instellingen regelen. De optie Moderate videos and comments zet ik standaard uit. De eerste keer stond het aan, waardoor de cursisten niet konden zien dat hun eigen video geplaatst was tot ik de video had goedgekeurd. Ze dachten dat er iets fout was gegaan. Dat was best frustrerend voor ze, vandaar mijn tip om deze functie uit te zetten. Tegenwoordig schijnt de optie sowieso uit te staan, maar dan weet je wat het inhoudt.
Bij de kopjes Response en Camera kun je nog meer zaken regelen. View Count zet ik altijd uit, zodat ze niet zien hoe vaak de video’s zijn bekeken. Klik tot slot op Save to Group.
Hoe deel je de opdracht met je cursisten?
Stap 1: om toegang te krijgen tot de Group en alle opdrachten (Topics) die erin staan, hebben de cursisten de code van de groep en een Student ID nodig. Deel deze gegevens de eerste keer met ze. Ga naar je Group, klik op Edit en je ziet de namen van alle cursisten met daaronder de knop Print Student List. Klik daarop voor een overzicht van alle namen met de bijbehorende Student ID, een code om toegang te krijgen tot de groep en een QR-code. Deze lijst deel je met je cursisten zodat ze kunnen inloggen in de Group. In de video zie je nog een andere manier om bij deze lijst te komen.
Stap 2: de link van het Topic zelf hebben de cursisten nodig voor de betreffende opdracht. Die link kun je bijvoorbeeld bij het huiswerk in je powerpoint zetten. Als je in je Group bent, zie je al je Topics staan. Klik op het Topic dat je wilt delen. Rechtsboven zie je de knop Share. Je krijgt dan een link die je met je cursisten kunt delen. Deze link kun je ook direct delen in Google Classroom of Microsoft Teams. Zo weet je zeker dat ze de juiste opdracht gaan maken!
Ze kunnen inloggen via de app op hun telefoon of op hun tablet of laptop.
Als de cursisten ingelogd zijn, zien ze de opdracht en kunnen ze beginnen. Ze klikken op de knop Add Response. Ze kunnen hun video terugkijken en aanpassen door op Next te klikken. Als ze klaar zijn, klikken ze weer op Next en vervolgens op Submit. Dan pas is de video geplaatst.
Hoe geef je feedback?
Je kunt je cursisten feedback geven via Add a comment, onder de video. Dat kan openbaar (Public) of privé (Private). Persoonlijk vind ik het goed als alle cursisten mijn feedback kunnen lezen, zodat ze ook leren wat er goed is aan de video en wat nog beter kan. Ik bespreek dit wel eerst met mijn cursisten. Je kunt in 500 woorden commentaar geven. Dat is niet heel veel, maar dat heeft ook een voordeel: zo richt je je feedback op de belangrijkste zaken. Ik begin altijd met een positieve opmerking, daarna geef ik kort wat tips en ik sluit af met een positieve noot – inderdaad, het sandwich model.
Wat ik fijn vind aan Flip, is dat ik rustig naar ieders verhaal kan luisteren en feedback kan geven. Bovendien komt iedereen aan de beurt!
Tot slot
Een van de belangrijkste doelen wat mij betreft, is dat cursisten leren om kritisch naar zichzelf te luisteren. Dat geldt vooral voor de hogere niveaus. Voor cursisten die nog niet zo ver gevorderd zijn, is het juist van belang dat ze dúrven spreken. Dat ze niet bang zijn om zich in het Nederlands te uiten. Cursisten die het het spannendst vonden, bleken vaak als eerste een video te delen. Ze leerden uit hun comfortzone te stappen en ze kregen meer zelfvertrouwen.
Heb je de smaak te pakken en wil je meer leren over digitale tools? Of wil je juist meer begeleiding bij het maken van digitale opdrachten? Doe dan mee met de workshop NT2 en ICT!
Geef een reactie