De lessen waren weer begonnen, het programma werd hervat, de boeken werden weer geopend, en de toets die op de planning stond … ja, die stond dus op de planning. Het leek me voor iedereen het best om die toets gewoon af te nemen. Maar hoe kun je in de online les een toets afnemen? Met Socrative!
Ik gebruikte de tool af en toe al voor een quizje tussendoor of om te inventariseren wat cursisten moeilijk vonden. Nu zette ik de bestaande toets van Nederlands naar perfectie, hoofdstuk 3 en 4, erin.
Het mooie vond ik dat ik via mijn Socrative-account precies kon zien wat de cursisten aan het doen waren. Het is fijn dat je cursisten zo kunt bijsturen als dat nodig is, bijvoorbeeld: ‘Let op dat je bij deel 2 niet alleen het betrekkelijk voornaamwoord noteert, maar dat je de hele bijzin afmaakt.’ Bovendien lieten ze hun webcam aan, dus ik kon ze goed in de gaten houden;-) Ik kreeg wel een beetje een ‘big brother is watching you’-gevoel …
In deze blog lees je hoe je een online toets in Socrative maakt en hoe je de toets afneemt.
Hoe maak je een toets in Socrative?
In deze kickstarter van Leerling 2020 vind je een heldere uitleg voor het maken van een quiz in Socrative. Daarin staat een heel volledig en werkbaar stappenplan in het deel Lesvoorbereiding. Volg deze stappen en je hebt je toets zo gemaakt! (NB. De rest van de kickstarter is niet van toepassing, want we gaan geen Space Race doen.)
Hieronder vind je nog wat extra tips bij het maken van een toets. Hoe je de toets vervolgens deelt met je cursisten, lees je verderop in deze blog.
Tips bij het maken van een toets in Socrative
- Meerkeuzevragen zijn makkelijker na te kijken dan open vragen, maar daar valt ook makkelijker mee te frauderen. Maar belangrijker nog: met open vragen kunnen cursisten beter laten zien wat ze weten en of ze in staat zijn correcte zinnen te formuleren.
- Bij de open vragen kun je in Socrative een antwoord toevoegen. Ik had dat bij een deel van de open vragen gedaan; dat leek me makkelijk bij het nakijken. In de praktijk bleek dat niet handig, want de cursisten typten bijna altijd meer of minder dan de bedoeling was (ze maakten niet alleen de bijzin af, maar typten ook een deel van de hoofdzin over). Daardoor verscheen er bij de resultaten vaak een rood kruis, terwijl het antwoord wel juist was. Mijn advies is dus om alleen een antwoord toe te voegen als er echt maar één antwoord mogelijk is.
- Bij Room Name kies je een naam voor je klaslokaal. Ik kies meestal voor de naam van de opdrachtgever of de school waarvoor de toets bedoeld is, of bijvoorbeeld Taalzeker. Je kunt deze Room Name dus elke keer veranderen.
- Je Room Name kun je niet aanpassen als er nog een (andere) quiz openstaat. Beëindig dan eerst deze quiz (zie ook verderop).
Hoe deel je de toets met je cursisten?
Ga naar Launch en kies Quiz. Vervolgens kies je de quiz, ofwel de toets, die je wilt afnemen en klik je op Next. Selecteer de optie Open Navigation en klik op Start. Met deze optie kunnen ze hun eigen tempo bepalen, en ook kiezen in welke volgorde ze de vragen beantwoorden. Ook kunnen ze terug naar een vorige vraag als ze dat willen. Pas als ze helemaal klaar zijn, klikken ze op Finish.
De cursisten kunnen de toets pas maken nadat je de hierboven genoemde stappen hebt gezet. Zodra je op Start hebt geklikt, is de toets klaar voor gebruik. Als je dat handig vindt, kun je de toets al voor je les klaarzetten. Pas wanneer je de Room Name aan je cursisten geeft, kunnen ze de quiz maken. Deel in de les de volgende gegevens met je cursisten:
- Ga naar: b.socrative.com (student login) / https://b.socrative.com/login/student/
Deze link kun je in de chat zetten van bijvoorbeeld Zoom of Skype. - Room Name: [noteer hier de Room Name die je zelf hebt gekozen]
- Typ je eigen naam in.
- Maak de toets.
- Heb je alle vragen beantwoord? Klik dan op ‘Finish Quiz’. Succes!
Vertel ze ook dat je tijdens de toets bereikbaar bent via de chat, voor het geval er vragen zijn.
Tips voor het afnemen van de toets
- Laat de cursisten de toets maken op hun laptop of computer, vooral als er veel open vragen zijn en ze dus veel moeten typen. Als het goed is, zitten ze daar toch al achter in de online les. Als je Socrative eens wilt gebruiken voor een quizje tussendoor, kan dat wel prima op een telefoon of tablet.
- Uit ervaring weet ik dat cursisten de neiging hebben om bij Room Name hun eigen naam in te vullen, ook als ik duidelijk heb aangegeven wat de Room Name is, én heb gezegd dat ze pas daarna hun eigen naam moeten intypen. Mocht het niet lukken om in te loggen, dan is er een grote kans dat hier de oorzaak ligt.
- Als er nog een quiz openstaat (van een vorige les bijvoorbeeld), moet je deze eerst beëindigen voordat je je quiz wilt starten.
- Voor de toets had ik gekozen voor Open Navigation, zoals hierboven beschreven. Voor andere doeleinden vind ik de optie Instant Feedback heel geschikt: de cursist maakt de quiz dan in zijn of haar eigen tempo (maar wel in de aangegeven volgorde) en krijgt daarna meteen te zien wat goed was en wat niet, het liefst natuurlijk met toelichting (die je als docent hebt ingevoerd).
Hoe zie je de resultaten?
Onder het kopje Results kun je de antwoorden van de cursisten zien. Dat kan al zodra ze ingelogd zijn. Je kunt de namen in beeld zien (Show Names) of niet. Als je op een vraagnummer klikt, zie je alle antwoorden helemaal. Ook is het handig om te zien hoe ver ze al zijn (de percentages geven aan hoeveel vragen ze al hebben beantwoord). Zo kun je een cursist erop wijzen dat er nog vragen open staan. Als alle cursisten klaar zijn en op Finish hebben geklikt, kun je de quiz beëindigen en de resultaten opslaan. Dat kan als Excel-bestand voor de hele klas of als pdf-bestand per cursist. Die pdf’s heb ik gebruikt om de toetsen digitaal na te kijken. De puntentelling en mijn feedback heb ik erin gezet, en daarna naar de betreffende cursist gestuurd.
Is zo’n toets betrouwbaar?
Niet honderd procent, natuurlijk. Ze hadden iets kunnen opzoeken op internet of iemand een vraag kunnen stellen via WhatsApp. Maar je moet mensen ook durven vertrouwen, en ik benadruk dat het hun eigen verantwoordelijkheid is. Bovendien was het een formatieve toets, om te kijken waar ze staan en om van te leren.
Kun je toetsen delen met andere docenten?
Ja, dat kan! Je kunt de toetsen niet openbaar zetten zoals bij bijvoorbeeld Kahoot het geval is, maar je kunt de toets wel delen met andere docenten. Dat kun je doen met een code. Ga naar Quizzes en klik op je quiz. Zet Enable Sharing aan en kopieer de code die eronder staat. Geef deze code aan een collega, zodat hij of zij de quiz ook kan gebruiken.
Heb je een code gekregen? Ga dan onder Quizzes naar Add quiz (de oranje knop bovenaan) en kies Import. Je kunt de code daar invoeren om de quiz te importeren.
Je kunt de quiz ook delen via een link. Achter je quiz staat onder andere Share. Klik daarop en je krijgt een link om te kopiëren.
Als je geïnteresseerd bent in de online toetsen van Nederlands naar perfectie, stuur me dan een berichtje , dan deel ik ze met je! Wil je nog meer digitale tools leren kennen? Lees dan mijn blog over Padlet of volg de workshop NT2 en ICT.
christel zegt
Zou je me code voor de online toetsen van Nederlands naar perfectie kunnen doorsturen? Dan kan ik dat eens proberen.
Emily zegt
Dag Christel, gedaan! Voor andere docenten: stuur even een mailtje naar emily@taalzeker.nl. Bedankt!
Laura Vos zegt
Dag Emily,
Kunnen ze zo’n opdracht/toets in Socrative ook delen, zodat ze hem bv. met z’n tweeën doen?
Emily zegt
Dag Laura,
Dan zou ik de cursisten in groepjes laten werken (in breakout rooms in Zoom bijvoorbeeld). Eén cursist opent Socrative en logt in, en deelt dan het scherm met de anderen. Samen denken ze na over het goede antwoord. Degene die het scherm deelt, vult de antwoorden in. Succes!
Hartelijke groet, Emily
Matteo zegt
Hoi Emily,
kan ik als docent zien wat mijn leerlingen doen op hun scherm?
Met vriendelijke groet
Matteo
Emily zegt
Dag Matteo, je ziet als docent precies wat ze in Socrative typen. Maar, zoals ik ook in mijn blog zeg, kun je natuurlijk niet precies zien wat ze verder doen …
Succes! Groeten, Emily
ali zegt
Klopt het dat als je bij socrative een toets maakt je niet naar een andere tabblad kan gaan?
Rachel van der Heijden zegt
Hallo Emily,
Hier Rachel van der Heijden van STE Languages. Wij zijn op zoek naar een manier om onze cursisten online te toetsen en Socrative lijkt hiervoor een geschikte manier als ik dit artikel lees.
Ook ik zou graag de door jou gemaakte toets van Nederlands naar perfectie in Socrative ontvangen. Wie weet, is dit wat we zoeken!
Met vriendelijke groet,
Rachel van der Heijden
Taalcoordinator MBO
STE Languages
Emily zegt
Beste Rachel,
Leuk dat je Socrative wilt uitproberen! Ik heb je inmiddels gemaild.
Hartelijke groet, Emily