Het is dinsdagavond, in de sporthal. Zijn stem schalt door de kleine ruimte. O nee hè, denk ik, niet déze oefening … Maar veel tijd om na te denken is er niet. Gewoon doen wat hij zegt: stoten, trappen, stoten.
Oefenen, oefenen, oefenen
Ah, zo moeten mijn cursisten zich ook voelen, realiseer ik me. Sommige oefeningen vinden ze moeilijk of ze denken dat ze het niet kunnen (‘O nee, structuurwoorden, daar ben ik niet goed in’, of: ‘Ik weet dat ik dat altijd fout uitspreek, maar ik kan er toch niet steeds op letten!’). Maar het mooie is: ze doen het wel. Ze doen braaf wat er van ze verwacht wordt. Ze geven niet op, gaan maar door. Iedere week krijg ik hun huiswerk toegestuurd (of nou ja, bijna iedere week dan😉). Ze offeren een deel van hun vrije tijd op om opdrachten te maken, een presentatie voor te bereiden en het geleerde in praktijk te brengen. Oefenen, oefenen, oefenen – een soortgelijke mantra als die in de sportzaal; mijn stem die in het leslokaal klinkt.

Als ik tegen de zak stoot, denk ik aan mijn cursisten. Zij geven ook niet op! Ik heb weliswaar niet per se zin in deze oefening, maar ga wel dóór.
Na afloop ben ik blij dat ik me heb uitgeleefd, dat ik mijn energie weer kwijt ben. Ik luister braaf naar Wilfried (Yard Gym), doe netjes wat hij zegt. Dus stoot ik, trap ik.
Na twaalf jaar nog steeds gemotiveerd
Je arm iets meer strekken nu, iets meer indraaien met je heup … Pfff, het kan inderdaad altijd beter. Met de nodige aanwijzingen en stimulans – ik doe gewoon wat Wilfried zegt. Al ruim twaalf jaar trouwens, want blijkbaar motiveert hij mij genoeg om door te gaan. Terwijl ik tegen de zak trap, besef ik hoe belangrijk het is om op de juiste manier feedback te krijgen. Door iemand die plezier in zijn vak heeft, lacht om zijn eigen grapjes (ook herkenbaar) en die je stimuleert om het uiterste uit jezelf te halen.
Moe maar voldaan ga ik naar huis, de dag is voorbij. Mijn hoofd is weer leeg. Dat is dan wel een verschil met mijn cursisten: hun hoofd zit juist boordevol nieuwe woorden, structuren, kennis. Hopelijk vinden zij ook een manier om ’s avonds tot rust te komen.
— Wil je meer weten over feedback geven, motivatie en vertrouwen? Lees dan ook mijn andere blogs daarover, zoals Ik ben verliefd, Als een koning en Het gaat om vertrouwen.
Wil je jezelf verder ontwikkelen als docent? Volg dan een workshop! Op 17 november geef ik de workshop Een taaltraining op maat: leer hoe dat gaat. Een intensieve en leerzame dag voor ondernemende docenten én docenten die wat ondernemender willen worden. Meld je gauw aan en doe mee!